پیشرفت چشمگیر در طراحی پوستر فیلم

posterfilmx

به نظر می‌رسد طراحی پوستر فیلم در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است.

photo_2016-01-22_20-54-37-810x1134تا همین چند سال پیش، پوسترِ باکیفیت‌ترین فیلم‌های ایرانی هم تشکیل شده بود از چند کله‌ی بزرگ که به زحمت و بی هیچ خلاقیتی، کنار هم چپانده شده بودند. هدف‌، تنها جلب نظر از طریق چهره‌ی آشنای بازیگران بود. جالب این که پوستر خارجی همین فیلم‌ها معمولا سراسر متفاوت بود ـ نکته‌ای که نشان می‌داد کیفیت پایین گرافیک پوسترهای ایرانی بیش از ناتوانی طراحان، به خواست پخش‌کنندگان فیلم‌ها مربوط بود که به ذوق و سلیقه‌ی دیداری تماشاگران داخلی اعتمادی نداشتند.

نگاهی گذرا به پوسترهای سال‌های اخیر اما، نشان از پیشرفت چشمگیر طراحی پوسترهای سینمایی دارد. گرچه هنوز نسل پوسترهای کلیشه‌ای به سبک قدیم کاملا منقرض نشده، اما نشانه‌های یک نگاه نو آشکارا پیداست. در بسیاری از فیلم‌ها حتی فیلم‌های عامه‌پسند، شناسایی چهره‌ی بازیگران و ستاره‌ها سخت است. در عوض، کوشیده شده جذابیت پوستر از طریق المان‌های گرافیکی و مفهومی، ایجاد شود.

در بسیاری از پوسترهای جدید، کار با فونت و حروف نسبت به گذشته جدی‌تر گرفته شده است. همچنین به هماهنگی میان فرم و محتوا، سبک و موضوع فیلم توجه شده است. از شلوغی بیش از اندازه و آشفتگی دیداری پرهیز شده و برخلاف گذشته، یافتن پوسترهای شبیه هم سخت است.

امید که با ادامه‌ی این روند، گرافیک تبلیغات سینمایی ایران هم به بالا بردن سلیقه‌ی دیداری تماشاگران داخلی یاری برساند و هم به کامیابی تجاری سینمای ایران در بازارهای داخلی و خارجی.

مقالات مرتبط

سبک شیکر در طراحی داخلی

سبک شیکر نام خود را از فرقه‌ای مذهبی گرفته است، که در اواخر قرن 18 میلادی در انگلیس تأسیس شد. خودکفایی با شیوه‌ی زندگی سخت و پرتلاش، همچنین رهانیدن خود از تجمل و خواسته‌های غیرضروری در زندگی از بنیان‌های اصلی فرقه‌ی شیکر بود.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =