کیوبوت، اسباب‌بازی دوست‌داشتنی

Cubebot-David-Weeks_dezeen_08

طراح نیویورکی، دیوید ویکس، با الهام از پازل‌های چوبی ژاپنی به نام شینتو کومی کی، عروسک چوبی ربوت‌مانندی طراحی کرد که بسیار محبوب شد.

کیوبوت به کمک مفصل‌های الاستیکی که دارد می‌تواند به حالت‌های گوناگون دربیاید و همچون پازل شینتو کومی کی به صورت یک مکعب کامل جمع شود. ویکس می گوید کیوبوت در واقع یک مکعب ساده است که اندام‌های آن با برش‌های داخلی آفریده شده‌اند. ساختن کیوبوت دست‌ساز نخستین، فقط یک روز وقت از ویکس و همکاران‌اش گرفته بود. اکنون کیوبوت‌ را شرکت نیویورکی Areaware در رنگ‌ها و اندازه‌های گوناگون می‌سازد اما همچنان همان سادگی نخستین را حفظ کرده است.

کیوبوت هیچ قالب سفارشی‌ای وجود ندارد و دهان و چشم‌ها با روتر نجاری درست می‌شود. هر رنگ از کیوبوت چهره‌ی متفاوتی دارد که آن‌ها هم با ابزارهای نجاری ساخته می‌شوند.

ویکس در اصل در کار مبلمان و روشنایی بوده و ساختن اسباب‌بازی را به نیت آزمودن یک چیز تازه آغازیده است. او می‌گوید «ساخت اسباب‌بازی‌ در اصل فریادی برای کمک‌خواهی بود. دلیلی برای یافتن ایده‌های نو.»

خریداران کیوبوت، محبوبیت‌اش را با با انتشار عکس‌های او در حالت‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشتند. بیش از یازده هزار عکس با برچسب #cubebot در اینستاگرام منتشر شده است.

ویکس می‌گوید کیوبوت از آن محصول‌هایی است که زندگی خودش را دارد و از سازنده‌اش بسیار فراتر رفته است. به دید ویکس، فرم ساده و استفاده از چوب به جای پلاستیک، کلید کامیابی کیوبوت بوده‌اند: «سادگی، حالت خوشدلانه و بی‌جنسیت بودن کیوبوت باعث محبوبیت کیوبوت شده است. او هیچ کس را تهدید نمی‌کند و رفتار اکشن‌وار ندارد. فکر می‌کنم چوب هم واقعا بر کیفیت آن افزوده است… من هرگز شخصیتی را بر او تحمیل نکردم. او همان است که هست برای هر کسی که به او نیاز دارد.»

 

Cubebot-David-Weeks_dezeen_01  Cubebot-David-Weeks_dezeen_11 Cubebot-David-Weeks_dezeen_12 Cubebot-David-Weeks_dezeen_06

 

 

 

مقالات مرتبط

سبک شیکر در طراحی داخلی

سبک شیکر نام خود را از فرقه‌ای مذهبی گرفته است، که در اواخر قرن 18 میلادی در انگلیس تأسیس شد. خودکفایی با شیوه‌ی زندگی سخت و پرتلاش، همچنین رهانیدن خود از تجمل و خواسته‌های غیرضروری در زندگی از بنیان‌های اصلی فرقه‌ی شیکر بود.

هفت اصل دیزاین

اصول طراحی قوانینی هستند که یک طراح باید از آنها پیروی کند تا یک ترکیب تاثیرگذار و جذاب بیافریند. اصول اساسی طراحی عبارت اند از: تاکید، تعادل و ترازبندی، کنتراست، تکرار، تناسب، حرکت، فضای خالی.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 11 =