-
طراحی بیلبورد
طراحی بیلبورد بیش از یک سده قدمت دارد. از آنجا که بیلبورد تبلیغ نسبتاً گرانی است لازم است در طراحی آن ماهرانه عمل کرد تا حداکثر اثرگذاری را داشته باشد. پنچ قاعده که باید طراحی بیلبورد رعایت شود در پی میآید:
۱- روایت خودتان را بیابید
از آنجا که مخاطبان بیلبورد معمولاً به سرعت در گذر هستند فرصت کمی برای انتقال پیام وجود دارد. برای اینکه در این مدت کوتاه بتوانید در ذهن مخاطب اثری ماندگار بگذارید نیاز به یک روایت دارید. برای یافتن روایتتان درباره آن چیزی که میخواهید مخاطبان از تبلیغ شما برگیرند بیاندیشید. آیا میخواهید نشانی وبسایتتان را به خاطر بسپارند؟ آیا میخواهید بار بعدی که به سوپرمارکت رفتند برند شما را بازشناسند؟ یا میخواهید در خروجی بعدی جاده به هوای جوجهسوخاری بزنند کنار؟
از پیام کلیدی خود برای ساختن روایت استفاده کنید. پیام کلیدی را بردارید و به آن معنا ببخشید: اعلام کنید که مشکلی را حل میکند یا احساسی را برمیانگیزد یا نیازی را برآورده میکند ـ حتی نیازی که ممکن است تا پیش از دیدن بیلبورد شما از آن آگاه نبوده باشند.
چرا روایت مهم است؟ چون انسانها در بهیادسپاری فکتها افتضاح اند اما روایتها را به خوبی به یاد میسپارند.
بیلبود یک رسانه دیداری است که یعنی گام بعدی این است که ببینید چطور باید پیامتان را از طریق تصویر و نوشته بگویید.
یک راه سنتی برای تاثیرگذاری، بازیای کوتاه و بامزه با واژههاست که ریزخندی بر لب میآورد یا حتی کلام آهنگین کوتاهی که کمک میکند پیام شما در ذهن مخاطب بماند.
میگویند یک تصویر به هزار کلمه میارزد. یک تصویر پویای بزرگ میتواند همه چیز را بگوید. در اصل، تصویر بهتر از کلامِ تنها، به ماندگاری پیام کمک میکند. فقط حواستان باشد که تصویر در عرض ۵ ثانیه یا کمتر اثر خودش را بگذارد. این را میتوانید با درمیانگذاشتن طرح خود با دوستانتان بیازمایید: از آنها بخواهید فقط چند ثانیه کوتاه به طرح بنگرند، اگر لبخند بر لبشان آمد که عالی است، اگر گیج ماندند یعنی باید بیشتر روی طرحتان کار کنید.
۲- کوتاه و شیرین و ایمن باشد
رهگذران، میانگین ۵ تا ۱۰ ثانیه فرصت دارند تا بیلبورد شما را ببینند، نوشته را بخوانند، پیام را دریابند. بنابراین یکی از مهمترین اصول کار این است که پیام بسیار بسیار کوتاه باشد. به اندازهٔ ۷ کلمه یا کمتر.
پس از پیام اصلی میتوانید اطلاعات تکمیلی را بیاورید. باید شماره تلفن بدهید؟ باید لوگو بگذارید؟ باید آدرس بدهید؟ فقط حواستان به اولویتبندی باشد تا طرحتان آشفته و ناخوانا نشود.
۳-رسا باشد
توجه کنید که متنتان واضح و برجسته و خوانا باشد. هرچه فونت بزرگتر باشد از فاصلهٔ دورتری میشود آن را خواند پس فرصت بیشتری برای رساندن پیامتان خواهید داشت.
۴-پررنگ باشد
از رنگهای درخشان یا تصویرهای برجسته در طرحتان استفاده کنید تا بدون زحمت چشمها را به سمت بیلبوردتان بکشید. استفاده از رنگهای متضاد نیز ماندگاری پیام را بیشتر میکند.
اما برای حفظ تاثیرگذاری دیزاین باید پسزمینه را ساده بگذارید تا پیشزمینه برای جلب توجه مخاطب به سختی نیفتد. نیز از یک تصویر یا عکس بزرگ استفاده کنید. یک تصویر پویا بیشتر از چند تصویر که هر کدام یک چهارم بیلبورد را پر میکنند تأثیر میگذارد.
۵- به موقعیت توجه کنید
اگر برای بیلبوردتان به روایت جالبی نیاز دارید در نظر بگیرید که بیلبورد در کجا به نمایش درخواهد آمد و از آن موقعیت برای ساختن یک پیام هوشمندانه بهره ببرید. همچنین میتوانید از دور بودن از شهر و خستگی و گرسنگی مخاطب به نفع خودتان استفاده کنید.
Sorry, there were no replies found.
Log in to reply.