پرسونا
پرسونا کاربر بالقوه محصول شما محسوب میشه و اگر شما قبل از لانچ محصول به درستی تشخیص دهید که چه کسانی از محصول شما استفاده خواهند کرد، محصول پذیرفتنیتری را طراحی و ارائه میکنید.
مرحله اول: پایلوت پرسونا (Pilot Persona)
در این مرحله طراح بر اساس “فرضیات” و “بدیهیات” کاربرانی را فرض کرده و برای آنها پروفایل تشکیل میدهد.
پروفایل کاربران شامل مشخصات فردی و ویژگیهای شخصیتی و رفتاری آنها میشود.
بسیاری از طراحان به این مرحله بسنده کرده از مراحل بعدی غفلت میکنند. در این موارد پایلوت پرسونا به عنوان پرسونای نهایی در نظر گرفته میشود که اشتباه است.
در مراحل بعدی افرادی با ویژگیهایی شبیه به پایلوت پرسونا جهت تحقیقات میدانی انتخاب میشوند و از آنها نظرسنجی میشود.
مرحله دوم: پرسونای هدفمند (Goal oriented presona)
از طریق مصاحبه یا پرسشنامه درمییابیم که هدف اصلی کاربران از استفاده از محصول چیست. این هدف باید بیانگر تمامی احساسات کاربر در حین استفاده از محصول باشد.
مرحله سوم: پرسونای نقش آفرین (Role playing persona)
در این مرحله نحوه استفاده کاربر از محصول مشخص میشود و طراح متوجه میشود که کاربر برای رسیدن به هدف نهایی استفاده از محصول چه مراحلی را طی میکند.
مرحله نهایی: پرسونای درگیر (Engaged persona)
پرسونای نهایی از ترکیب دو مرحله قبلی حاصل میشود. به عبارت دیگر بیان نحوه کاربری محصول همراه با احساسات و اهداف کاربر. این مرحله به شکل سناریو نوشته شده و همراه با پروفایل کاربر به عنوان پرسونای نهایی محصول مورد استفاده قرار میگیرد.
توجه کنید که این گامها قبل از لانچ محصول و زمانی کاربردی خواهد بود که طراحان و مدیران محصول هیچ دیتای قابل آنالیزی درمورد کاربران نداشته باشند.
پرسونای ثانویه بوسیله دیتای کاربران واقعی مشخص میشود و در بروزرسانی مورد استفاده قرار میگیرد.