استوری‌بورد صحنه‌های مشهور تاریخ سینما

استوری‌بورد برای مشخص کردن دیدگاه فیلمساز برای نحوهٔ نمایش یک صحنه ساخته می‌شود. درست است که ساختن یک استوری‌بورد خوب کمی زمان می‌برد، اما درعوض باعث صرفه‌جویی زمان بسیار زیادی در مراحل بعدی ساخت فیلم می‌شود. بهترین استوری‌بوردها از فیگورهای آدمک یا فیگورهای به سبک کمیک‌بوک برای نشان دادن نماهای نزدیک و نماهای واید و pov (زاویه‌دید)، جلوه‌های ویژه و هر چیز دیگری که قرار است در تصویرهای فیلم بیاید، استفاده می‌کنند.

در اینجا استوری‌بورد صحنه‌هایی از چند فیلم مهم‌ تاریخ سینِما را با شما در میان می‌گذاریم.

صحنه‌ای از فیلم مرد عنکبوتی

۱. مرد عنکبوتی ۲

اگرچه این فیلم در سال 2004 بیرون آمد، برخی از صحنه‌های اکشن آن هنوز نفس‌گیر هستند. این صحنهٔ مبارزه بین مرد عنکبوتی و دکتر اختاپوس در بالای یک قطار تندرو بسیار دیدنی است. نمونه استوری‌بورد نشان می‌دهد که در هر نما چه چیزی و در کدام جهت در حال حرکت است،تا تیم تولید در مورد نتیجه نهایی دلخواه کاملا روشن باشند ــ دقیقا همان کاری که یک استوری‌بورد حرفه‌ای باید انجام دهد.

صحنه‌ای از فیلم «بالا»

۲. بالا (UP)

هنگامی که کارل و الی برای اولین بار در Up ملاقات می‌کنند، هر بیننده‌ای به شوق می‌آید، و این به لطف یک استوری‌بورد دقیق است که تمام جزئیات لازم را برجسته می‌کند. به نحوه نگاه کردن کارل به نشان سینه‌اش و نیز لبخند کوچک‌اش در حالی که به بالا نگاه می‌کند توجه کنید. ببینید پس از گرفتن دست الی چگونه از خجالت قرمز می‌شود ــ که این قرمزی اندک، تنها رنگی است که می‌توانیم در استوری‌بورد ببینیم. ویدئو این صحنه را در اینجا ببینید.

صحنه‌ای از انیمیشن بتمن

۳. سریال انیمیشن بتمن

اگر از ویدئو به استوری‌بورد برگردید می‌بینید که این صحنه با چه جزئیات پرزحمتی ترسیم شده است. استوری‌بورد دقیقاً نشان می‌دهد که بتمن در کجا پرواز می‌کند، چگونه هر مشت به هدف می‌خورد (یا خطا می‌رود)، و در کجا از نورپردازی ــ مانند ماه، یا نورافکن‌های مختلف ــ در سراسر صحنه استفاده می‌شود. همه اینها به تیم کمک می‌کند تا تولید ویدیو را سرعت ببخشند.

صحنه‌ای از انیمیشن تام و جری

۴. تام و جری

بیان حذفی و مینیمال این استوری‌بورد جذابیت خاصی دارد. با اینکه نتیجه نهایی سبُک و طنز است، متن استوری‌بورد کاملاً کاربردی است. تصاویر استوری‌بورد هرآنچه را که کارگردان برای جان دادن به صحنه نیاز دارد، در اختیار او می‌گذارد.

صحنه‌ای از فیلم اینک آخرالزمان

۵. اینک آخرالزمان

زیبایی محض این استوری‌بورد، کمبود جزئیات دقیق را جبران می‌کند. این استوری‌بود ریزه‌کاری‌ها را نشان نمی‌دهد اما برخی از نماهای کلیدی را برجسته می‌کند و نشان می‌دهد که رنگ‌های صحنه چگونه باید باشند. همچنین نشان می‌دهد که چگونه باید عظمت تمام آن هلیکوپترهایی را که در آسمان پرواز می‌کنند، ثبت کرد. ویدئو این صحنه را در اینجا ببینید.

صحنه‌ای از فیلم اشک‌ها و لبخندها

۶. اشک‌ها و لبخندها

شگفت‌انگیز است که فیلم چگونه در تمام ریزه‌کاری‌های حرکت‌ها از استوری‌بورد پیروی می‌کند. باید به احترام نقاش این استوری‌بورد (Maurice Zuberano) کلاه از سر برداشت. ویدئو این صحنه را در اینجا ببینید.

صحنه‌ای از فیلم بربادرفته

۷. بربادرفته

اگرچه این صحنه در سال 1939 ساخته شده، اما این صحنهٔ آتشین هنوز همان قدر احساس‌برانگیز است. رنگ‌های نارنجی و دودی باعث می‌شود که کل صحنه آخرالزمانی به نظر برسد ــ انگار دنیا آتش گرفته است ــ و واضح است که چقدر رنگ‌های فیلم از استوری‌بورد الهام گرفته شده‌اند. ویدئو این صحنه را در اینجا ببینید.

صحنه‌ای از فیلم اسپارتاکوس

۸. اسپارتاکوس

وقتی 8000 نفر اضافی را برای فیلمبرداری صحنه پایانی فیلم آورده باشید، هر اشتباهی بسیار گران تمام می‌شود. به همین دلیل است که استنلی کوبریک (فیلمساز) از رفیق ما سائول باس خواست تا این استوری‌بوردهای استثنایی را برای مبارزهٔ نمادین پایانی فیلم اسپارتاکوس بیافریند. این استوری‌بورد تمام زاویه‌های کلیدی دوربین و نماهای نزدیکی را که کوبریک برای انجام کار به آن نیاز داشت نشان می‌دهد. ویدئو این صحنه را در اینجا ببینید.

صحنه‌ای از فیلم پارک ژوراسیک

۹. پارک ژوراسیک

در این صحنهٔ دلهره‌آور از پارک ژوراسیک، نقاش استوری‌بورد با جزئیات نشان می‌دهد که چگونه یک دایناسور سر خود را از دریچهٔ هواکش بالا می‌برد و لکس را به سقف می‌چسباند. خوشبختانه، گرانت آماده است تا قبل از اینکه این دایناسور گرسنه بتواند آسیبی برساند، لگدی به او بزند. وقتی لکس از خلال دریچه می‌افتد و به دایناسور نزدیک‌تر می‌شود، اوضاع کمی پیچیده‌تر می‌شود. اما همانطور که در استوری‌بورد می‌بینیم، گرانت موفق می‌شود زود او را به محلی امن بکشد. ویدئو این صحنه را در اینجا ببینید.

صحنه‌ای از فیلم جایی برای پیرمردها نیست

۱۰. جایی برای پیرمردها نیست

شخصیت‌های منفی فیلم‌ها به ندرت منفی‌تر از چیگور (شخصیت منفی این فیلم) هستند. استوری‌بورد برای این صحنه، جزئیات زاویهٔ واید دوربین هنگام ورود چیگور، نحوهٔ حرکت دوربین در حالی که چیگور به سمت ماشین می‌رود، نیز نمای واید و نمای پایین در لحظهٔ شیرجه رفتن چیگور برای در امان ماندن از گلوله را نشان می‌دهد. ویدئو این صحنه را در اینجا ببینید.

صحنه‌ای از فیلم فارست گامپ

۱۱. فارست گامپ

در مورد فارست گامپ چیزهای دوست داشتنی زیادی وجود دارد، مخصوصاً لحظه‌ای که او نزد رئیس‌جمهور می‌رود و جای گلوله را در باسن‌اش به او نشان می‌دهد. همه این‌ها در استوری‌بورد آمده است، از جمله جزئیاتی مانند نمای نزدیک از رئیس‌جمهور که مدال را دور گردن گامپ می‌گذارد، درست قبل از اینکه او شلوارش را در مقابل تماشاگران شوکه‌شده پایین بکشد. ویدئو این صحنه را در اینجا ببینید.

صحنه‌ای از فیلم گلادیاتور

۱۲. گلادیاتور

استوری‌بورد دقیقاً نشان می‌دهد که دوربین چگونه باید ببر را از پشت، در حالی که به سمت جنگجوی بی‌باک ما می‌دود و روی بدن ماکسیموس پنجه می‌کشد، ثبت کند. ویدئو این صحنه را در اینجا ببینید.

صحنه‌ای از سریال بازی تاج و تخت

۱۳. بازی تاج و تخت

در یکی از لحظات هیجان‌انگیز بازی تاج و تخت، دنریس سه اژدها به دنیا می‌آورد. استوری‌بورد دقیقاً نحوه روایت را نشان می‌دهد، از جمله نمای نزدیک از بال‌های اژدها در حالی که روی شانه دنریس می‌نشیند. همچنین سیمای حیرت‌زدهٔ افرادی که شاهد یکی از عجیب‌ترین تولدهای تاریخ سینما هستند نشان داده می‌شود.

صحنه‌ای از فیلم سرآغاز

۱۴. سرآغاز (Inception)

خیلی‌ها این فیلم کریستوفر نولان را شاهکار خواندند و برخی دیگر آن را صرفاً گیج‌کنند دانستند. پایان فیلم هم کمک چندانی به برطرف کردن این گیجی نمی‌کند. این استوری‌بورد از هنرمند گابریل هاردمن نشان می‌دهد که چگونه دوربین باید قبل از برش پایانی فیلم، روی بخش چرخان بالایی زوم کند. این دقیقاً همان کاری است که نولان می‌خواهد ـ یعنی مخاطب را در این ابهام باقی می‌گذارد که آیا ما در رویا هستیم یا این واقعیت است؟ راز ادامه دارد…

صحنه‌ای از فیلم جنگ ستارگان

۱۵. جنگ ستارگان (اپیزود پنجم: امید تازه)

ساخت یک مجموعه فیلم سینمایی یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. زمان می‌خواهد و البته چند استوری‌بورد خوب. مانند این مورد برای جنگ ستارگان اصلی، که دقیقاً نشان می‌دهد که برخی از شاخص‌ترین نماهای فیلم چگونه باید باشند.

صحنه‌ای از فیلم هری پاتر

۱۶. هری پاتر و محفل ققنوس

استوری‌بورد این صحنه کاملاً تاریکی و ترسی را که این صحنه لازم دارد نشان می‌دهد. تمام تصویرها شوم به نظر می‌رسند، با چهرهٔ پر از وحشت هری پاتر بیچاره. با این حال نگران نباشید. هری و دوستان در نهایت زنده می‌مانند. ویدئو این صحنه را در اینجا ببینید.

صحنه‌ای از فیلم پرندگان

۱۷. پرندگان

آلفرد هیچکاک استاد صحنه‌های پرتعلیق است و فیلم کلاسیک پرندگان نیز از این قاعده مستثنی نیست. استوری‌بورد نشان می‌دهد که ملانی چگونه به عقب و جلو تاب می‌خورد، در حالی که لشکری از کلاغ‌ها پشت‌سر او جمع می‌شوند. چند دانش‌آموز این صحنه را تماشا می‌کنند. آن‌ها تا آخر عمر این منظره را فراموش نخواهد کرد. ویدئو این صحنه را در اینجا ببینید.

صحنه‌ای از فیلم روانی

۱۸. روانی

استوری‌بورد صحنه پرآوازهٔ دوش در فیلم روانی آلفرد هیچکاک هم کار سائول باس است. درست است که صحنه را هیچکاک کارگردانی کرده، اما سبک آن بسیار مدیون باس است. روشی که او یک قربانی بی‌خبر را به تصویر می‌کشد، نمای نزدیک از دهان او در حالی که فریاد می‌زند، تصویر نمادین مهاجم او… همه‌اش در استوری‌بورد باس هست ــ و قطعا بیننده را عصبی می‌کند. ویدئو این صحنه را در اینجا ببینید.

صحنه‌ای از فیلم مصاحبه با خون‌آشام

۱۹. مصاحبه با خون‌آشام

برخی از استوری‌بوردها همه چیز را با تصویر نشان می‌دهند، برخی دیگر برای انتقال منظور بیشتر به متن تکیه می‌کنند. این مثال را از فیلم مصاحبه با خون‌آشام در نظر بگیرید: «دست استخوانی لستات از صندلی عقب بلند می‌شود […] لستات ناگهان حمله می‌کند!» چند کلمه تیم سازنده را چندین قدم جلو می‌برد تا چشم‌انداز یک صحنه خاص را به تصویر بکشند. ویدئو این صحنه را در اینجا ببینید.

صحنه‌ای از فیلم داستان وست‌ساید

۲۰. داستان وست‌ساید

این استوری‌بورد کمی متفاوت به نظر می‌رسد. احتمالاً چون کار دست طراح مشهور، سائول باس است. باس علاوه بر طراحی لوگوها و پوسترهای بی‌شمار، هنر خود را به عنوان طراح استوری‌بورد نیز به کار می‌گرفت. این استوری‌بورد نمونهٔ بارز توانایی او در «نمادسازی و خلاصه‌سازی» است. ویدئو این صحنه را در اینجا ببینید.

مقالات مرتبط

هفت اصل دیزاین

اصول طراحی قوانینی هستند که یک طراح باید از آنها پیروی کند تا یک ترکیب تاثیرگذار و جذاب بیافریند. اصول اساسی طراحی عبارت اند از: تاکید، تعادل و ترازبندی، کنتراست، تکرار، تناسب، حرکت، فضای خالی.

سبک شیکر در طراحی داخلی

سبک شیکر نام خود را از فرقه‌ای مذهبی گرفته است، که در اواخر قرن 18 میلادی در انگلیس تأسیس شد. خودکفایی با شیوه‌ی زندگی سخت و پرتلاش، همچنین رهانیدن خود از تجمل و خواسته‌های غیرضروری در زندگی از بنیان‌های اصلی فرقه‌ی شیکر بود.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =