شش اصل کلیدی طراحی لوگو
هدف لوگو این است که برند مورد نظر را خوب به مخاطب بشناساند و در عین حال آن را از دیگران متمایز کند. وقتی کسی به لوگو نگاه میکند باید بتواند دو چیز را تشخیص دهد: اینکه آیا آن محصول را میخواهد و اینکه آیا میخواهد آن را از شما خریداری کند یا نه. پیروی از اصول طراحی لوگو به طراح در رسیدن به این هدف کمک میکند.
اگر با دانش و تجربه و یک پلن محکم به سراغ طراحی لوگو بروید فرآیند آسانتری میشود. طراح باید ضمن دانستن اصول طراحی گرافیک، مشخص کند که مشتری کیست و چه چیزی میخواهد به آنها بگوید. انتخابهای طراح تفاوت زیادی در کیفیت انتقال پیام به مشتری ایجاد میکند.
۶ اصل کلیدی طراحی یک لوگو موثر و موفق عبارت اند از:
• سادگی • اصالت • انعطافپذیری • مقیاسپذیری • تعادل و تناسب • بیزمانی
- سادگی
سادگی به لوگو کمک می کند تا در برابر چالشهای زمان بایستد و نسخهپردازی و کار با آن را آسان میسازد.
شما می خواهید لوگو تا حد امکان واضح و قابل مشاهده باشد و در عین حال زیباییشناسی شما را بازبتاباند و فلسفهتان را منتقل کند. لوگو نایکی را در نظر بگیرید ــ فقط یک منحنی تکرنگ. سادهتر از این نمیشود.
انتخابهای خردمندانه برای فونت و رنگ و گرافیک در این مرحله بسیار مهم است. آیا لوگو شما از چندین سایه و تصویر و فونت و حرفِ همپوشان تشکیل شده است؟ فقط چند عنصر فعال را برای طراحی خود انتخاب کنید ــ یک لوگو خوب مملو از عناصر مختلف نیست. فضای سفید را فراموش نکنید! سادگی نیاز به استفاده عالی از فاصله (فضای خالی) دارد. اِلمانهایی که لوگو شما را تشکیل میدهند باید نفس بکشند تا لوگو شما برجسته شود و به وضوح با مخاطبان سخن بگوید.
۲. اصالت
لوگو شما باید به اندازه کافی متفاوت باشد تا جلب توجه کند و به اندازه کافی بهیادماندنی باشد تا در ذهن مردم باقی بماند.
به تمام لوگوهای فراموش نشدنی که در حافظه شما ذخیره شدهاند فکر کنید… شاید ما آنها را به خاطر میآوریم زیرا آنها را بیوقفه میبینیم، اما شاید هم به این دلیل است که آنها اصیل و فراموشنشدنی هستند. لوگوهای موفق با متفاوت بودن و اصیل بودن و بهیادماندنی بودن از بقیه متمایز می شوند. لوگو شما باید نگاه اول را به خود جلب کند که مردم آن را به خاطر بسپارند و سپس در تکرار تعاملها، اعتماد و اطمینان بدهد. طراحی یک لوگو تک نیاز به یک کانسپت تک دارد.
۳. انعطافپذیری
لوگو کارهای زیادی باید بکند. همهٔ محصولات، تابلوهای فروشگاه، وبسایت، تبلیغات دیجیتال و خیلی چیزهای دیگر با لوگو آراسته میشوند. بنابراین، لوگو باید همهکاره و تطبیقپذیر باشد. به همهٔ جاهایی که قرار است از لوگو استفاده شود فکر کنید و مطمئن شوید که در همهٔ آنها خوب به نظر میرسد.
داشتن یک لوگو ساده و متمایز میتواند به انعطافپذیری کمک کند. یکی دیگر از راههای عالی برای دستیابی به انعطاف، استفاده از لوگو واکنشگرا است. آرمهای واکنشگرا سازگار هستند و از نظر اندازه، پیچیدگی یا حتی رنگ متنوع اند تا در هر جایی که قرار میگیرند، هماهنگ شوند.
قاعدهٔ کلی این است که لوگو باید بتواند با هر رنگ یا پسزمینهای جور شود. این بدان معناست که باید در حالت سیاه و سفید بدون افکت هم خوب به نظر برسد. این لختترین شکل استخوان لوگو است. آیا هنوز هم تک و به یاد ماندنی است؟ آیا همچنان صدای شرکت مورد نظر را دارد؟
۴. مقیاسپذیری
لوگوی باید بتواند با هر اندازهای سازگار شود. آیا میتوان آن را هم روی یک بیلبورد غولپیکر و هم یک خودکار کوچک قرار داد؟ لوگو شما باید مقیاسپذیر باشد تا برند مربوطه را در هر جایی نشان دهد.
یک لوگو مقیاسپذیر باید در هر اندازهای معنا داشته باشد، خوب به نظر برسد و خوانا بماند ــ چه روی یک کارت ویزیت کوچک و چه روی یک بنر بزرگ. هرچه جزئیات بیشتری را در لوگو بگنجانید، کوچک کردن آن دشوارتر خواهد شد.
بدیهی است که طرح لوگو باید در قالب وکتور اجرا شود تا با تغییر اندازه کیفیت آن از دست نرود.
۵. تعادل و تناسب
انسانها طرحهای متعادل را زیبا میشناسند. یک طراحی متناسب باعث ایجاد تعادل بین عناصر مختلف تشکیلدهندهٔ لوگو میشود.
تناسب به وزن هر یک از عناصر تشکیل دهنده لوگو اشاره دارد. از منظر عملی، نسبتهای مناسب لوگو را کامل و به معنیدار شدن آن کمک میکند.
لوگوهای متقارن از طریق عناصر با وزن مساوی که در دو طرف خط مرکزی تراز شدهاند، متعادل میشوند. لوگوهای نامتقارن را نیز میتوان با استفاده از ترکیب وزنهای مختلف، متعادل کرد.
۶. بیزمانی
یک لوگوی بیزمان، ده سال دیگر هم به اندازهٔ امروز خوب به نظر میرسد. هنگام طراحی لوگو تسلیم مدهای کوتاهمدت نشوید و به دنبال ظاهری کلاسیک باشید.
لوگوهای تاریخساز در آزمون زمان پیروز میشوند زیرا به اصول و قوانین ماندگاری توجه میکنند، نه آنچه که دیگران در حال حاضر انجام میدهند.
همانطور که شرکت رشد و تغییر میکند، لوگویی که هدفها و ایدهآلهای اساسی شما را حفظ کند، بهروز خواهد ماند. ممکن است چیزی در فرهنگ فعلی نامتعارف یا بهنگام به نظر برسد و به برند شما در جلب توجه کمک کند، اما در آینده این معنی را از دست بدهد. آنچه با شما و به جای شما سخن میگوید، برای مدت طولانی در کنار شما خواهد بود.
پاسخها