نگاهی به تاریخچهٔ معاصر دیزاین
![](https://dezign.ir/wp-content/uploads/2022/12/Design-through-the-decades.jpg)
ایجاد اولین کامپیوتر الکترونیکی در سال ۱۹۵۰ راه را برای عصر دیجیتال گرافیک هموار کرد. ما هنوز در میانهٔ این دوران هستیم و طراحی همچنان به سازگاری و پیشرفت ادامه میدهد. طراحی در طول حدود ۵۰ سال گذشته پیشرفتهای زیادی داشته است، چه به معنای استقبال از ترندهای رنگی جسورانه، چه فتوشاپبازی، چه سفارشی کردن محتوا برای سازگاری با نمایشگر گوشیهای هوشمند.
همراه با انسان، دیزاین نیز تکامل مییابد. در اینجا، ما برخی از جنبشهای اصلی طراحی در دهههای گذشته را که در عصر دیجیتال رخ داده است، بررسی میکنیم.
دیزاین در سالهای ۱۹۶۰
با دههٔ شصت پرجنبوجوش شروع میکنیم. بیبیسی اولین قسمت از سریال «Dr. Who» را پخش کرد. جنگ ویتنام در اوج خود بود. عصر هنر سرکش و پرصدا و شوخ، که طراحان میخواستند از واقعیت خود بگریزند، دست به آزمایشگری بزنند و خلاقانه خطر کنند.
هنر پاپ که در اواسط دههٔ ۵۰ در بریتانیا شروع شد تا حد زیادی طراحی غربی را تحت تأثیر گذاشت و کشورهای مختلفی تا دهه ۶۰ به این جنبش پیوستند. هنرمندان و طراحان که به خاطر تصویرها و ارجاعهای فرهنگ پاپ خود شناخته شده بودند، از هنر پاپ برای شورش علیه هنر نهادینهای که در مدرسه به آنها آموزش داده شده بود، استفاده کردند. این جنبش در پی گرفتن چیزهای پیش پا افتاده و معمولی و تبدیل آنها به یک قطعه گفتگوی عجیب و غریب بود و پادزهری شوخ و شنگ برای آشفتگی سیاسی آن زمان ارائه کرد.
![](https://dezign.ir/wp-content/uploads/2022/12/1bd5d6af-c705-4d28-a153-3bc0f4ac7b82.jpg)
![](https://dezign.ir/wp-content/uploads/2022/12/WarholT03093_10-_1_-e1660927680762.jpg)
![](https://dezign.ir/wp-content/uploads/2022/12/DavidBowiePhilips.jpeg)
در اواخر دهه ۶۰ شاهد فرار از رئالیسم گستاخانهٔ هنر پاپ بودیم. آلبوم Space Oddity اثر دیوید بووی موسیقی متن را ارائه کرد و طراحان از زیباییشناسی عصر فضا در بسیاری از صنایع خلاق مانند طراحیداخلی و مد پیروی کردند. در همین زمان، جنبش روانگردان (psychedelic) رواج یافته بود. هیپیها آن را در موسیقی و هنر وارد و به تحولات اجتماعی که آنها را احاطه کرده بود اعتراض میکردند.
در کلیت، طراحی روانگردان تجربهای همهجانبه ارائه کرد. این سبک، حواس را از طریق تصویر خیالانگیز، الگوهای زیبابین (kaleidoscopic) و مارپیچی، رنگهای بسیار درخشان، جزئیات بسیار پیچیده و تایپوگرافی پفکی تحریک میکرد. از موفقیت جشنوارهٔ هنری Woodstock 1969 تا ظهور طراحانی مانند Wes Wilson و Victor Moscoso، هیاهو پیرامون این زیباییشناسی، پالت رنگهای شاد دوره بعدی را ایجاد کرد.
![](https://dezign.ir/wp-content/uploads/2022/12/attachment_87001158-e1660928390679.jpg)
دیزاین در سالهای ۱۹۷۰
طراحی در دهه ۷۰ به لطف رنگهای چشمگیر و خطهای ضخیم و الگوهای گلدار چشمنواز، هم به معنای واقعی کلمه و هم به معنای مجازی گرم شد. فرهنگ طراحی توسط دیسکو و فانک و عشق آزاد و در عین حال صلح و شادی هدایت میشد. با پایان یافتن جنگ ویتنام، در جهان زمان شادی بود و طراحی نیز از همین حالوهوا پیروی کرد. از نارنجی روشن تا زرد آفتابی، پالتهای رنگی گرم حاکم بودند. همراه با گرادیانتهای گرم شاد، شاهد ظهور تمهای رنگینکمانی بودیم، مانند لوگو نمادین نمایش تلویزیونی خانواده پارتریج، که دارای رنگهای سیر رنگینکمان روی بدن چند پرنده است. یکی از جنبه های برجسته طراحی دهه ۷۰ تایپوگرافی آزاد بود. منحنیهای برجسته و پفکی و وزن سنگین خطها و بیساختاری، نگرش آرامی را برانگیخت که کاملاً با حالوهوای این دوره جور شد. در دیزاین این دوره یک کیفیت غیررسمی و صمیمانه وجود دارد که با تایپوگرافی آزاد ارائه میشود، و با پالتهای رنگی گرم و جَو هیپیوار و صلحآمیز آن درمیآمیزد.
![](https://dezign.ir/wp-content/uploads/2022/12/e40cbc977b4e33066492884522f72a45.jpeg)
![](https://dezign.ir/wp-content/uploads/2022/12/7193b548321c2ec5.jpeg)
![](https://dezign.ir/wp-content/uploads/2022/12/attachment_1326792.jpeg)
![](https://dezign.ir/wp-content/uploads/2022/12/attachment_105.jpeg)
دیزاین در سالهای ۱۹۸۰
دهه ۱۹۸۰ زمان دگرگونی فرهنگی بود که با راهاندازی MTV، یعنی اولین کانال ۲۴ ساعته برای موزیکویدئو، شروع شد. تلویزیون MTV که راه را برای طراحی گرافیک چندرسانهای هموار کرد، در ابتدا فقط در بخشهایی از نیوجرسی در دسترس بود و سپس در آمریکای شمالی و اروپا و آسیا قیامت به پا کرد. این تلویزیون به طراحان این فرصت را داد تا برای عموم مردم موسیقی قابل تماشا بیافرینند. هنرمندان شنیداری و هنرمندان تجسمی راهی برای همکاری و نمایش آثارشان در بسیاری از مکانها داشتند. ناگهان هنر روی صفحهای در اتاقهای نشیمن و در پسزمینه میخانههای محلی جاری شد. هنر همه جا بود. در همین حال، مد با کت و شلوارهای زنانه و شلوارهای لگ و جین روی جین، شکل و شمایل جدیدی پیدا کرد. مطمئناً دهه ۸۰ اجقوجق بود، اما لحظههای مهم خود را نیز داشت.
![](https://dezign.ir/wp-content/uploads/2022/12/mtvlogohistory.jpg)
![](https://dezign.ir/wp-content/uploads/2022/12/967a4a3a-1932-4d20-aba.jpg)
![](https://dezign.ir/wp-content/uploads/2022/12/attachment_124474696.jpg)
![](https://dezign.ir/wp-content/uploads/2022/12/Madonna-Neon-.jpeg)
دیزاین در سالهای ۱۹۹۰
با انتشار ادوبی فتوشاپ در سال ۱۹۹۰، طراحی دهه ۹۰ با سر و صدا شروع شد. طراحان دسترسی آسانتری به ابزارهای طراحی دیجیتال داشتند و این امکان را برای پیچیدگی بیشتر در طراحی گرافیک فراهم میکرد. همچنین تایپوگرافی نو (غیرکلاسیک) را در دسترس همه گذاشت. تایپوگرافی نو از Comic Sans بسیار فراتر رفت و فرصتی را برای هر بلاکباستری فراهم کرد تا فونت اختصاصی خودش را داشته باشد. از تایپوگرافی قوی و تاثیرگذار فیلم «پارک ژوراسیک» گرفته تا حروف پراکنده و آزادانهٔ «Clueless»، تایپفیسهای جدید دهه ۹۰ را از آن خود کرد.
![](https://dezign.ir/wp-content/uploads/2022/12/Novelty-fonts-834x1030.jpg)
در پایان دهه ۹۰، اکثر خانه ها به اینترنت دسترسی داشتند. فناوری نه تنها روش طراحی ما، بلکه روش زندگی ما را نیز تغییر داد. هر کسی میتوانست هر چیزی را در eBay بفروشد، و هر کسی میتوانست از Napster موسیقی بدزدد. طراحان دسترسی بیشتری به الهامها و ابزارهای خلاقانه و همچنین راههای بیشتری برای خواندن در مورد همه چیز داشتند. اواخر دهه ۹۰ راه را برای رونق اینترنت در دهه ۲۰۰۰ هموار کرد: زمانی که اصطلاح «سلبریتی اینترنتی» ناگهان پدید آمد.
دیزاین در سالهای ۲۰۰۰
با گذر به این دوره جدید فناوری، طراحان با چالشها و تغییرهای جالبی روبرو شدند. طراحان دیگر فقط برای صفحههای چاپی و وبسایتهای دسکتاپ طراحی نمیکردند، بلکه برای گوشیهای هوشمند و رسانههای اجتماعی نیز طراحی می کردند. یک تغییر مداوم به سمت یک ذهنیت دیجیتالی وجود داشت، مردم دیسکمنهای SONY خود را با اولین آیپادهای اپل عوض میکردند. فتوشاپ سوخت تبلیغات اصلی iPod بود که به یکی از تعیینگرترین کمپینهای این نسل تبدیل شد. فتوشاپ کارایی طراحی را بهبود بخشید و ابزارهای مفیدی را برای هنرمندان دیجیتال فراهم کرد. ساختن همه چیز آسانتر شد و کیفیت تصویر تمیز و واضح بود. به عنوان مثال، در تبلیغات نمادین آی پاد، خطهای دقیق و تمیز به خاطر ابزار pen امکانپذیر شد.
![](https://dezign.ir/wp-content/uploads/2022/12/attachment_87683033.jpg)
دیزاین پس از ۲۰۱۰
با راهاندازی اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ عصر کنونی با یک انفجار آغاز شد. در دنیایی که گوشیهای هوشمند و تبلتها و فناوری اسکرینتاچ به یک امر عادی تبدیل شدهاند، طراحی برای رسانههای اجتماعی و اپلیکیشنها و وبسایتها بسیار مهم است. دیجیتال مارکتینگ دیگر یک چیز ضروری است نه چیزی لوکس. طراحی در این دهه یعنی پیامهای موجز، تصاویر چشمنواز، سازگاری با دستگاههای مختلف. طراحی واکنشگرا (responsive) در سال ۲۰۱۳ متولد شد و این مفهوم را تغذیه کرد که طراحی نباید «یک اندازه برای همه» باشد. طراحان UX اکنون آموزش میبینند تا وبسایتها و اپها و لوگوها را بر اساس اندازههای نمایشگرهای مختلف تنظیم کنند تا بهترین تجربه را به کاربر ارائه دهند. اکنون، وبسایتها بسته به نوع دستگاهی که برای دسترسی به آنها استفاده میشود، کوچک و بزرگ میشوند.
![](https://dezign.ir/wp-content/uploads/2022/12/responsive-design-adaptive.jpg)
علاوه بر تمرکز بر فناوری پیشرفته، طراحان عصر حاضر به آزمایشگری در زیباییشناسی ادامه میدهند. موسیقی الکترونیک در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ الهامبخش زیباییشناسی محبوب ویپورویو (Vaporwave) بود که با گرادیانتهای گرم و نمادهای قدیمی و تصاویر آفتابی مشخص میشود. همچنین بازاریابی نوستالژیگرا وارد بازی شده است، که نشانگر اشتیاق ما برای یک زمانهٔ سادهتر است. طراحان عصر کنونی غالباً رویکرد مدرن دارند، اما یک بازگشت خوب نیز قدر میبیند.
پاسخها